Resultaat van het cliëntervaringsonderzoek, uitgevoerd door Mediquest

Schouder

Home » Schouder

Schouder

Pijn in uw schouder kan allerlei oorzaken hebben. We kunnen hierbij denken aan een onnatuurlijke zithouding, een verkeerde beweging, een ongeluk, of een ontsteking. De exacte oorzaak van pijn in de schouder is niet altijd aanwijsbaar, het is vaak een combinatie van factoren wat nu de oorzaak is van uw klachten. In de meeste gevallen kunnen de juiste behandelingen snel verlichting bieden en in veel gevallen de klacht volledig wegnemen. Veel voorkomende en meest bekende klachten in de schouder zijn een slijmbeurs- of peesontsteking. De chiropractor zal bij schouderklachten onder andere een zorgvuldig bewegingsonderzoek uitvoeren om vast te stellen wat de oorzaak van de klachten is. Hierbij wordt ook zeer nadrukkelijk naar de nek en bovenrug gekeken, aangezien deze gebieden een grote invloed op de schouders hebben. De chiropractor beschikt over een groot aantal specifieke technieken om de bewegingen van de wervelkolom en de schouders te corrigeren.

De fysiotherapeut kan helpen met doelgerichte oefeningen. Als de schouders weer correct bewegen, en pezen of slijmbeurzen dus niet langer beklemd raken, zullen de ontstekingen ‘vanzelf’ verdwijnen. Wij kijken bij schouderklachten verder dan de lokale ontsteking. Onze behandelingen zijn gericht op de oorzaak en niet enkel op het bestrijden van de symptomen. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van shockwave voor beter herstel.

Frozen shoulder

Bij een frozen shoulder, ook wel een stijve schouder, is de bewegingsvrijheid van de schouder sterk beperkt. Deze beperking wordt veroorzaakt door verkleving van het gewrichtskapsel. Hierdoor wordt de schouder minder bewogen, de pijn neemt toe en dus ook de klachten. Dit is een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Bij een frozen shoulder is het kapsel van het schoudergewricht opgezet. Dit kan ontstaan door overbelasting maar ook door tijdelijke bewegingsbeperking zoals bijvoorbeeld een ongeval of een operatie waardoor het dragen van bijvoorbeeld  een mitella een trigger van het proces kan zijn. Een frozen shoulder geeft veel pijnklachten in de schouder. De pijn die wordt ervaren verloopt in fases. Aanvankelijk is de pijn erger bij het bewegen van de schouder. Ook in de nacht neemt de pijn toe en kan het de nachtrust behoorlijk verstoren. Uiteindelijk wordt de pijn minder, maar de bewegingsvrijheid van de schouder is aanzienlijk verminderd ten opzichte van de gezonde arm. In sommige gevallen zelfs minder dan de helft.

Chiropractor/Fysiotherapie en frozen shoulder

In onze praktijk maken we gebruik van chiropractie en fysiotherapie om deze klacht te behandelen. Het doorbreken van de vicieuze cirkel wordt aangepakt door de chiropractor door nek-, schouder-, en rugblokkades op te heffen en wordt de fysiotherapeut ingezet voor oefeningen en mobilisatie van het schoudergewricht.